Få vores nyheder på mail

Regioner vælger Epic og NNIT til sundheds-it på Sjælland

Pressemeddelelse   •   Nov 08, 2013 07:00 CET

Opgaven med at indføre én fælles it-platform for sygehusene og klinikkerne i regionerne Sjælland og Hovedstaden er blevet betroet partnerskabet Epic og NNIT. Der er tale om en af de absolut største offentlige it-opgaver, som er blevet udbudt i år, og løsningen vil vise vejen frem for it-systemer i den danske sundhedssektor.

Patienten skal være i centrum i sundhedssystemet – og dermed også i de it-systemer, der skal understøtte behandlingen. Og det bliver i højere grad tilfældet med den nye løsning fra Epic, som erstatter en lang række af systemer. En af fordelene bliver én patientjournal til én patient. Det understøtter regionernes ønske om at fortsætte effektiviseringen af sundhedssektoren og tilbyde patienterne endnu bedre behandling.

Regionerne har valgt et velafprøvet system, som allerede anvendes på internationalt anerkendte hospitaler, herunder størstedelen af USA’s førende hospitaler som Johns Hopkins, Cleveland Clinic, Stanford og Yale, såvel som Cambridge i England. Selvom systemet naturligvis skal tilpasses de to regioners specifikke behov, så er det fundamentalt det samme system, der anvendes verden over. Det betyder, at systemet videreudvikles hele tiden og med input fra mange organisationer og brugere verden over.

”Vi er meget stolte af sammen med Epic at få betroet denne opgave, og vi ser frem til at bevise over for regionerne og deres borgere, at vi er det rigtige valg. Globalt set eksisterer der kun en håndfuld sundhedsorganisationer i regionernes størrelse, der har haft held med at indføre elektroniske patientjournaler. Og de har været kunder hos Epic,”  siger Jan Kold, vicedirektør i NNIT.

Jan Kold henviser desuden til resultater fra Holland, hvor alle hospitaler med Epic-systemer har opnået HIMSS stage 6, som er den næsthøjeste vurdering af hospitalers it-parathed udført af non-profit organisationen Healthcare Information and Management Systems Society (HIMSS). Kun en håndfuld europæiske hospital har opnået HIMMS stage 6 vurdering.

NNIT indgår i samarbejdet med Epic på baggrund af virksomhedens ekspertise inden for implementering af komplekse it-systemer i store organisationer, indsigt i sundheds-it til den danske sundhedssektor samt et årelangt samarbejde med Region Hovedstaden.

For yderligere oplysninger kontakt
Vicedirektør, NNIT, Jan Kold
Telefon: 30 75 39 33
E-mail: jakd@nnit.com


NNIT er en international it-serviceleverandør, der rådgiver om, udvikler, implementerer og drifter it-løsninger. Vi skaber værdi for private og offentlige virksomheder ved at tage ansvar for deres it, som var det vores egen. Dermed understøtter vi både deres forretningsmål og deres daglige drift. NNIT er ejet af Novo Nordisk A/S, vi har flere end 2.000 medarbejdere, og i 2012 omsatte vi for 2 mia. kr.